۱۳۹۶ مرداد ۳۰, دوشنبه

افزایش تعداد کودکان کار در ایران تحت حاکمیت رژیم آخوندی


 کودکان کار

مادری خودش را مقابل اتوبوس #کودکان_کار دستگیرشده انداخته بود،گریه می‌کرد و فریادمی‌کشید و فرزندش را می‌خواست

این داستان یک یا دو کودک یایکی دو خانواده نیست
این داستان مهاجرین نیست

این داستان چپاوول و غارت سرمایه های ایران و ریختن آن در چاه جنگ افروزی و جنایتکاری است
تکرار طرح شکست خورده دستگیری کودکان کار
سازمان بهزیستی رژیم که به‌اصطلاح یکی از مهمترین نهادهای حمایت دولتی است و بر اساس وظایفش می‌بایست در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروههای کم‌درآمد اقدام نماید، هم‌اکنون به نهاد سرکوب کودکان کار تبدیل شده است.
این نهاد به اصلاح حمایتی گروههای کم‌درآمد همراه شهرداری تهران و 11نهاد دیگر رژیم از جمله نیروهای سرکوب، طرح بازداشت کودکان کار را از 15شهریور با شیوه‌های پلیسی و سرکوبگرانه آغاز کرده است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا 31شهریور 96 درباره این طرح سرکوبگرانه می‌گوید: «از ۱۳شهریورماه ۲۵۵کودک به مراکز یاسر، شهدای افسریه و بعثت بهزیستی ارجاع داده شده‌ ».
 این مهره حکومتی اضافه می‌کند که این طرح در سه ماهه اول سال جاری نیز صورت گرفته است. (خبرگزاری ایسنا 31شهریور 96) بیشتر بخوانید
به گزارش رسانه‌های خبری مأموران انتظامی بیش از 300کودک خیابانی را طی روزهای اخیر بازداشت کردند و برخی از آنها را به مرز افغانستان منتقل کردند.
بازداشت این کودکان که از 15شهریورشروع شده است باعث خشم و اعتراض مردم شده است.
کودکان بازداشت‌شده افغان به اردوگاه ورامین، نوجوانان ایرانی به مرکز یاسر و کودکان کوچک‌تر به مرکز موسوم به بعثت فرستاده شده‌اند.
روزنامه حکومتی شهروند در گزارشی نوشته که پدر و مادر بعضی از کودکان با شناسنامه مقابل اردوگاهها جمع شده‌اند تا فرزندشان را با خود ببرند.

این منبع حکومتی نوشته است:‌ اتوبوسی نارنجی را دیده که کودکان مهاجر را به سوی مرز افغانستان می‌برده و مادری گریان خود را جلوی اتوبوس انداخته که بتواند فرزندش را نجات دهد.

سازمان بهزیستی گفته دستگیری کودکان کار با بودجه ۲۰میلیارد تومانی در بقیه کلانشهرها هم اجرا می‌شود
مسعودی فرید با اشاره به اینکه ۵۰درصد کودکان کار در کشور غیرایرانی‌اند گفته نیاز است وزارت خارجه و اداره اتباع وزارت کشور چاره‌ای برای این موضوع بیندیشد تا این افراد نتوانند «اینقدر آزادانه» در سر چهارراه‌ها اقدام به کار کنند. او همچنین مدعی شده منظور سازمان بهزیستی «رها کردن کودکان غیرایرانی نیست» و از کودکان غیرایرانی هم حمایت خواهد شد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از «جذب» هزار و ۲۰۰ کودک کار در سه ماهه اول امسال خبر داده است که البته بسیاری از آنها به خانواده بازگشته و حدود ۱۶۰ کودک در مراکز شبه خانواده پذیرش شدند.
آنچه سازمان بهزیستی آن را «جذب» کودکان کار می‌داند از نظر فعالان حقوق کودک «دستگیری» و «زندانی‌کردن» کودکان محسوب می‌شود که مغایر با کنوانسیون حقوق کودکان و به نوعی کودک‌آزاری محسوب می‌شود. مسعودی‌فرید پیشتر هم در واکنش به  کودک دستگیر نشود  گفته بود این کار دستگیری نیست و جذب کودکان کار است.
بسیاری از این کودکان به دلیل فقر شدید خانواده‌ها مجبور به کار می‌شوند در حالیکه اغلب مسئولان تلاش دارند این موضوع را به باندهای استفاده از کار کودک تعمیم دهند. هیچ‌کدام از طرح‌هایی اینچنینی تا امروز موجب کاهش تعداد کودکان کار نشده است. فرمانداری تهران دلیل اجرای این طرح را «حفظ‌ شأن پایتخت» دانسته است. با وجود ادعای بهزیستی به حمایت از کودکان غیرایرانی، در این طرح آنان را ردمرز می‌کنند.
طاهره پژوهش نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان در رژیم آخوندی، روز 23تیر 96 در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا با اذعان به افزایش کودکان کار گفت: «متأسفانه به‌رغم آن که در سطح جهان آمار کودکان کار رو به کاهش بوده اما در ایران شاهد افزایش تعداد کودکان کار هستیم».
افزایش كودكان كار در ایران تحت حاكمیت رژیم
طاهره پژوهش نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان در رژیم آخوندی
وی بناچار به ریشه اصلی این مشکل که همانا ساختار حاکمیت ولایت فقیه است اشاره کرد و افزود: «تا زمانی که ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح و فقر ریشه کن نشود، این روند ادامه خواهد داشت».
و ادامه داد: «زمانیکه حداقل دستمزد یک کارگر 800هزار تومان است، در حالیکه قیمت اجاره خانه‌ها سر به فلک می‌زند، با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان فهمید که با این میزان حقوق و دستمزد حتی نمی‌توان یک سرپناه مناسب داشت».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر